Jyty-vaalit 2024 tulossa – asetu ehdokkaaksi!

4.6.2024

Jyty-vaalit 2024 tulossa – asetu ehdokkaaksi!

Nyt on sinun aikasi vaikuttaa oman ammattiliittosi päätöksentekoon liittovaltuustovaaleissa – käytäthän mahdollisuuden joko asettumalla itse ehdolle tai äänestämällä. Jyty-vaalit järjestetään syksyllä 1.–14.10. Ehdolleasettumisaika alkaa 31.5.

Valtuustoon valitaan neljäksi vuodeksi 37 jäsentä neljästä eri vaalipiiristä. Vaalipiirien paikkajako on seuraavanlainen:

·         Pohjois-Suomen alue: 7 paikkaa

·         Itä-Suomen alue: 10 paikkaa

·         Etelä-Suomen alue: 10 paikkaa

·         Länsi-Suomen alue: 10 paikkaa

Kaikilla jytyläisillä on mahdollisuus asettua ehdolle. Juuri sinun näkemyksesi on tärkeä, joten tule vaikuttamaan tulevaisuuden työelämään!

Vaalien aikataulu

·         31.5. Ehdolleasettumisaika alkaa klo 12

·         1.6. mennessä liittyneet Jytyn jäsenet ovat vaalikelpoisia ja äänioikeutettuja

·         13.9. Ehdolleasettumisaika päättyy klo 12

·         16.9. Liittohallitus vahvistaa ehdokaslistan

·         1.10. Sähköinen äänestys alkaa klo 8

·         14.10. Sähköinen äänestys päättyy klo 20

·         15.10. Vaalituloksen vahvistaminen ja julkistaminen

Ehdolle asettuminen

Ehdokkaaksi voi asettua Jytyn työvoimajäsen, jonka jäsenmaksut ovat kunnossa. Työvoimajäsenellä tarkoitetaan kaikkia paitsi eläkkeellä olevia jäseniä.

Ehdokkaan asettaa joko oma yhdistys (hallituksen tai jäsenistön kokous) tai kymmenestä (10) oman vaalipiirin jytyläisestä työvoimajäsenestä koostuva kannattajien joukko.

Jos siis haluat ehdokkaaksi Jyty-vaaleihin, voit kysyä yhdistystäsi esittämään sinua tai pyytää kymmentä jytyläistä tuttuasi tekemään esityksen. Jäsenyhdistys kuuluu siihen vaalipiiriin, jonka alueella sillä on kotipaikkansa. Valtakunnallisten yhdistysten osalta valtuustovaaleissa henkilöjäsenen sijoittuminen vaalipiiriin perustuu jäsenrekisteriin merkittyyn kotiosoitteeseen.

Ehdolle asettuminen alkaa 31.5.2024 klo 12 ja päättyy 13.9.2024 klo 12. Ehdolle asettuminen tapahtuu ohessa näkyvällä ehdokaslomakkeella. Lomake aukeaa hakuajan alkaessa. Jytyn liittohallitus vahvistaa lopullisen ehdokaslistan.
Kiinnostaako ehdokkuus Jyty-vaaleissa?

1.    TUTUSTU Jytyn ohjeisiin ehdokkuudesta.

2.    ILMOITA kiinnostuksestasi yhdistyksellesi.

3.    JOS jostakin syystä yhdistys ei aseta sinua ehdolle, älä huoli – ehdolle voit asettua myös keräämällä itsellesi omasta vaalipiiristäsi 10 jytyläisen kannattajajoukkueen.

4.    ODOTA, että Jytyn hallitus hyväksyy ehdokaslistan. Tämän jälkeen saat täytettäväksesi ehdokkaan tietolomakkeen. Lomakkeen avulla teemme ehdokasgallerian ja saamme ehdokkaiden osaamisen näkyväksi.

5.    ILOITSE ehdokkuudesta! Kiitä itseäsi, että mahdollistat ehdokkuudellasi demokratian ja yhteisen liittomme kehittymisen.

6.    KERRO työkavereillesi ehdokkuudestasi ja huolehdi, että hekin äänestävät. Kerro ehdokkuudesta myös muille tutuillesi ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tee jytyläisyys näkyväksi.

7.    MUISTA itsekin äänestää!

8.    ILOITSE läpimenosta tai ehdokkuuden tuomasta kokemuksesta, jos kävikin niin, ettet päässyt läpi. On tärkeää, että olit ehdolla. Kiitos siitä.

Äänestäminen

Äänestäminen Jyty-vaaleissa tapahtuu helposti internetselaipohjaisessa vaalijärjestelmässä tietokoneella, tabletilla tai matkapuhelimella. Äänestysaika alkaa 1.10.2024 klo 08.00 ja päättyy 14.10.2024 klo 20.00. Äänestysaika on kaksi viikkoa.

Jokaisella jäsenellä on käytössään yksi ääni, ja äänestää voi vain oman vaalipiirin vaalissa. Jyty-vaalit käydään enemmistövaalina, eli vaalipiirissä eniten ääniä saaneet tulevat valituksi liittovaltuutetuiksi (niin moni kuin paikkoja on vaalipiirissä).

Vaalipiireittäin valitaan myös yleisvarajäsenet. Yleisvarajäseniksi valitaan samasta vaalipiiristä seuraavaksi eniten ääniä saaneet ehdokkaat äänimäärän mukaisessa järjestyksessä. Yleisvarajäseniä valitaan puolet siitä määrästä, mikä vaalipiirissa valitaan varsinaisia valtuutettuja. Lue lisää vaalisivustolta: https://jytyliito.fi/ajankohtaista/teemat/jytyvaalit/